خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

تحقیق تفسیر سوره حشر

تحقیق تفسیر سوره حشر


قسمتی از متن:

بسم الله الرحمن الرحیم‏الحمد لله رب العالمین...اعوذ بالله من الشیطان الرجیم:

«یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله‏ان الله خبیر بما تعملونو لا تکونوا کالذین نسوا الله فانسیهم‏انفسهم اولئک هم الفاسقونلا یستوى اصحاب النار واصحاب الجنة اصحاب الجنة هم الفائزون (1) این آیات ظاهرش این است که از آیات گذشته به کلى جداست.البته‏در این که از نظر مضمون مضامین دیگرى است بحثى نیست ولى آیا به‏تناسب آن آیات هم هست،مى‏شود تناسبى هم در نظر گرفت،ولى‏سبک قرآن این است که همیشه انسان را از دنیایى به دنیاى دیگر مى‏بردو از آن دنیا به دنیاى دیگر.قبلا بحث‏یهودیان بود و بعد بحث منافقین وروابطى که این دو گروه با یکدیگر داشتند و از این آیه به بعد مخاطب‏مؤمنین هستند،آنهم در امرى که دیگر مربوط به روابطشان با منافقین یایهود نیست بلکه مربوط است به روابطشان با خدا.این است که مساله‏خیلى رنگ موعظه و اندرز و معنویت مى‏گیرد و خیلى هم در این جهت‏اوج مى‏گیرد.از این دو سه آیه که بگذریم آنگاه آیات توحیدى مى‏آید که‏آیات آخر سوره حشر در قرآن معروف است.

خطاب به مؤمنین است: «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله‏» اى اهل ایمان‏تقواى الهى داشته باشید. راجع به کلمه‏«تقوا»ما مکرر بحث کرده ونوشته‏ایم که اگر چه معروف در ترجمه‏ها این است که تقوا را گاهى به‏ترس و گاهى به اجتناب ترجمه مى‏کنند-اگر بعد از آن‏«خدا»ذکر شده‏باشد(اتقوا الله)مى‏گویند یعنى از خدا بترسید،و اگر«معصیت‏»ذکر شده‏باشد(اتق المعاصى)مى‏گویند معنایش این است که از معاصى اجتناب‏کنید-ولى مفهوم کلمه‏«تقوا»نه اجتناب است و نه ترس.البته تا حدى‏ملازم[با ایندو]هست،یعنى هر جا که تقوا باشد خشیت الهى هم‏هست و هر جا که تقوا باشد اجتناب از معاصى هم هست ولى خود این‏لغت معنایش نه اجتناب است و نه ترس;و در اصطلاحات خود قرآن ودر نهج البلاغه-که‏«تقوا»خیلى تکرار شده است-کاملا پیداست که‏معنى تقوا نه ترس است و نه اجتناب.

تقوا از ماده‏«وقى‏»است.وقى یعنى نگهدارى.تقواى از معاصى درواقع معنایش‏«خود نگهدارى‏»است.متقى باش یعنى خود نگهدار باش.

خود این،یک حالت روحى و معنوى است که از آن تعبیر به‏«تسلط برنفس‏»مى‏کنند.اینکه انسان بتواند خود بر خود و در واقع اراده و عقل وایمانش بر خواهشها و هوسهایش تسلط داشته باشد به طورى که بتواندخودش خودش را نگه دارد،این نیروى خودنگهدارى اسمش‏«تقوا»

است.خود را نگه داشتن از چه؟از آلوده شدن به معصیت.نتیجه آلوده‏شدن به معصیت چیست؟در معرض قهر و انتقام خدا قرار گرفتن.پس خود را نگهدارى کردن از معصیت لازمه‏اش اجتناب از معصیت است ولازمه اجتناب از معصیت،خود را از لازمه معصیت‏یعنى خشم الهى‏نگهدارى کردن است.پس اگر گفتند«اتق الذنب‏»معنایش این است که‏خود را نگه‏دار از اینکه گرفتار گناه شوى.اگر بگویند«اتق الله‏»معنایش‏این است که خود را نگه‏دار از اینکه گناه کنى و در اثر گناه کردن درمعرض خشم الهى قرار بگیرى.ما کلمه‏اى نداریم که بخواهیم به جاى‏«اتقوا»بگذاریم و لذا ترجمه نداریم;همیشه مى‏گوییم تقواى الهى داشته‏باشید.لغتى در زبان فارسى وجود ندارد که به جاى کلمه‏«تقوا»بگذاریم‏ولى وقتى که با جمله بیان کنیم مقصود همین درمى‏آید،خود رانگهدارى کردن،که اساس تربیت دینى همین است که انسان خود برخود مسلط باشد.مگر مى‏شود چنین چیزى که یک چیز خودش برخودش مسلط باشد؟اگر یک چیزى خودش یک امر بسیط باشد که معنى‏ندارد خودش بر خودش مسلط باشد.این نشان مى‏دهد که انسان دو«خود»دارد،یک خودش خود حقیقى است و خود دیگرش ناخوداست،و در واقع[تقوا]تسلط خود است بر ناخودى که[انسان]آن‏ناخود را خود مى‏داند.

شاید این حدیث را مکرر خوانده باشیم که پیغمبر اکرم عبورمى‏فرمودند،دیدند عده‏اى از جوانان مسلمین در مدینه مشغول‏زورآزمایى هستند از این راه که سنگ بزرگى را بلند مى‏کردند مثل‏«وزنه‏بردارى‏»که چه کسى بیشتر مى‏تواند این سنگ را بلند کند.

ضرت‏ایستادند،بعد فرمودند:آیا مى‏خواهید من میان شما داور باشم که‏کدامیک از شما قویتر هستید؟همه گفتند:بله یا رسول الله،چه از این‏بهتر!شما داور باشید.فرمود:پس من قبلا به شما بگویم از همه شماقویتر آن فردى است که وقتى شهوت و طمعش به هیجان درمى‏آید بتواند بر آن مسلط باشد،و آن کسى است که وقتى بر چیزى خشم‏مى‏گیرد بتواند بر خشم خودش مسلط باشد.مولوى مى‏گوید:

وقت‏خشم و وقت‏شهوت مرد کو طالب مردى چنینم که به کو

امیر المؤمنین مى‏فرماید:«اشجع الناس من غلب هواه‏»از همه مردم شجاعترکسى است که بر هواى نفسش غالب باشد.



خرید فایل



لینک منبع :تحقیق تفسیر سوره حشر

تفسیر قرآن - سوره حشر qurangloss.blogfa.com/page/hashr.aspx‎Cached Similarتفسیر قرآن - سوره حشر - این سایت حاوی تفسیر کل قرآن میباشد که از تفسیر نمونه برگرفته شده است . سوره حشر - پژوهش در تفسیر www.tafseer.parsiblog.com/Archive/سوره+حشر/‎Cached Similarبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. فضیلت و خواص سوره حشر. حشرپنجاه و نهمین سوره قرآن کریم است که در مدینه منوره نازل شده و 24 آیه دارد. از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله ... فروش فایل تحقیق تفسیر سوره حشر | تحقیق گستر www.risearticle.ir/download/1748‎Cached24 ا کتبر 2016 ... محقق گرامی،شما با جستجوی تحقیق تفسیر سوره حشر وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(تحقیق تفسیر سوره حشر)شما را در رسیدن به اهدافتان ... تفسیر سوره حشر www.maarefquran.org/index.php/page,articleList/categoryID,1415‎Cached Similar... ها(272)->تفسیر سوره حشر(7). ردیف, عنوان مقاله, نویسنده, کد. دانلود تحقیق تفسیر سوره حشر -کامل و جامع 1gcbmg.nikandlc.ir/‎Cachedلحظات خوشی را برای شما آرزومندیم نام محصول دانلودی: تحقیق تفسیر سوره حشر درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی تحقیق تفسیر سوره حشر ... فروش فایل تحقیق تفسیر سوره حشر – تحقیق دانلود dlkadest.ir/dlarticle4368.html‎Cached8 ساعت قبل ... اینک شما با جستجوی ((تحقیق تفسیر سوره حشر)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی - تحقیق تفسیر سوره حشر- شده اید. توضیحات کامل و اطلاع از ریز ... حشر (سوره) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/حشر_(سوره)‎Cached Similarسوره حشر از سوره‌های هفت گانه «‌مُسَبِّحات‌» است که با تسبیح و نیایش الهی یعنی « ‌سَبَّحَ لله‌» آغاز می‌گردد. این سوره که ... مکارم شیرازی/جلد ۲۳/تفسیر سوره حشر. دانلود (تحقیق تفسیر سوره حشر) - عقیق دانلود agigdlc.ir/post.php?id=17899‎Cached18 ا کتبر 2016 ... هموطنان گرامی سلام.وقت بخیر هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _تحقیق تفسیر سوره حشر_خوش امدید.امیدوارم بهره کافی را از تحقیق تفسیر سوره ... دانلود تحقیق تفسیر سوره حشر - خرید آنلاین و دریافت firuozeiasman.meeblog.ir/post/961‎Cachedدوست عزیز سلام.به سایت ما خوش آمدید محقق گرامی،شما با جستجوی تحقیق تفسیر سوره حشر وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(تحقیق تفسیر سوره حشر)شما را در ... تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی / به تفکیک سوره (PDF ... shiayan.ir/1255/تفسیر-نور-حجت-الاسلام-محسن-قرائتی/‎Cached Similar Rating: 4.1 - 267 votes 1 ژوئن 2013 ... با کلیک بر روی نام هر سوره می‌توانید فایل پی‌دی‌اف تفسیر سوره مورد نظر را ... فیلم: آیت الله وحید خراسانی / تفسیر سوره یس – جلسه چهارم (متن + ...