خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله آشنایی با گیاه سویا

مقاله آشنایی با گیاه سویا

منشاُ سویا ظاهراً از چین است و در اوایل دههُ قرن هفدهم ، به اروپا آورده شد و در اوایل دهه قرن نوزدهم به آمریکای شمالی برده شده است کشورهای مهم تولید کنندهُ سویا عبارتند از : ایالات متحده ، برزیل ، چین و آرژانتین . چهار کشور اصلی تولید کننده سویا ، برروی هم ، 90 تا 95 % تولید جهانی را دارند . ( 2 )

دربارهُ موطن سویا تا حدی دچار سردرگمی هستیم ، زیرا اگر چه چنین تصور میشود که موطن این کا لتی ژن در شمال شرقی چین است ، اما جنس Glysine دو مرکز ژنی عمده دارد که یکی در شرق آفریقا و دیگری در منطقهُ استرالیا ست و یک مرکز فرعی در چین دارد . یک نظریهُ جدید مبتنی بر آزمایشهایی هم آنزیمی استرالیا را به عنوان مرکز محتمل پراکندگی ، برای تمام منطقهُ اقیانوس آرام ، از جمله چین پیشنهاد می کند و پرندگان مهاجر را ناقل بذر آن میداند . با این وجود استدلال متخصصان اصلاح نژاد روسی آن است که سویای اهلی ، حاصل قرنها اصلاح نژاد و انتخاب از یک شکل اجدادی شبیه به G.Soga است و دلیل می آورند که گونه های آفریقا و استرالیا ارتباطی به هم ندارند .

از سویا اغلب به عنوان یکی از قدیمیترین محصولات اهلی یاد می شود که اهلی شدن آن از دیر باز به امپراتور شدن نانگ ، که اینک به یک شخصیت اساطیری معروف است ، نسبت داده می شود .

با این وجود براساس مدارک تاریخی و نیز جغرافیایی پذیرفتن نیمهُ شرقی شمال چین به عنوان منطقه اهلی کردن سویا منطقی به نظر می رسد .(6 )

به روشنی میتوان گفت که کشت و کار سویا به عنوان گیاهی زراعی برای نخستین بار در چین حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح انجام گرفته است .(1 )

در حال حاضر آمریکا بیشتر ین ارقام سویا را در اختیار دارد که هر چند از حیث ظاهر شباهتی به یکدیگر ندارند اما از نظر ژنتیکی مشابهند .آمریکا بزرگترین صادر کنندهُ سویا در دنیاست و همراه با چین و برزیل بیش از 90 درصد تولید جهان را تاُمین می کند و حتی ممکن است بزرگترین تولید کنندهُ جهان نیز باشد در آسیا که سویا قرنها یک غذای اساسی بوده است . بیشترین مصرف خانگی را دارد . سویا عمدتاً برای بذر آن که از نظر تجاری به عنوان غذای دام و انسان مصرف می شود و برای روغن کشی کاشت می شود .(6 )

کلیات :

سویا به خاطر استفاده اش در تغذیهُ دام و انسان . مهمترین گیاه دانه ای بقولات به حساب می آید . سویا به خانوادهُ لگو مینوز ، زیر خانوادهُ پروانه آساها و جنس . Glycine 1تعلق دارد و گونهُ زراعی Glycine Max میباشد .(2 )

سویا یکی از گیاهان دانه روغنی و علوفه ای است که مبداُ آنرا آسیای شرقی می دانند . سویا اسامی فارسی مختلف دارد مانند سوژا- لوبیای چینی - پشم باقلا - خرس باقلا - کود باقلا - لوبیای دانه روغنی که بومی چین و منچوری است . جنس سویا Glycine دارای بیش از چهل گونهُ مختلف است . شکل وحشی سویا شناخته نشده اما یک شکل کاملاً منسوب به آن را می توان Glycin ussuriensis دانست که معمولاً در سراسر آسیای شرقی پراکنده بوده وگونه های زراعی امروز احتمالاً همگی از اجداد آن محسوب میشوند . دانه های سویای روغنی دارای حدود 18 درصد روغن خوراکی بسیار مرغوب و 50 -35 درصد پروتئین می باشد که در آسیای شرقی آنرا به مناسبت زیادی پروتئین گوشت مزارع نامیده اند .

در گذشته اقداماتی برای رواج دادن سویا در ایران شناخته شده است که کلیه این اقدامات به دلیل عادت نداشتن مردم به مصرف آن ودر نتیجه نبودن بازار فروش بی نتبجه مانده است . در سال 1310 و 1316 انواعی از سویا از چین و هند به وسیله آقای مهندس مهدوی رئیس دانشکدهُ کشاورزی وقت کرج آورده شد و مورد آزمایش قرار گرفت . همچنین طی سالهای 1318 و 1319 انواع مختلفی از سویا از آلمان وارد کشور شد ودر بنگاه اصلاح نباتات کرج مورد آزمایش قرار گرفت . کلیهُ این آزمایشها حاکی از عملکرد خوب و فراوان بوده است ولی به دلیل عدم وجود بازار رواج ورونقی پیدا ننمود . اقدامات اساسی در خصوص رواج کشت این گیاه در کشور از سال 1346 به وسیلهُ شرکت سهامی خاص توسعهُ کشت دانه های روغنی رواج پیداکرد .

سویای روغنی جزء گونه max وسویای علوفه ای یا وحشی جزء گونه ussuriensis است . گونهُ دیگری از سویا را میتوان نام برد که حدواسطه بین دو گونه فوق است و Glycingracilis نام دارد . هر سر گونه فوق دارای چهل جفت کروموزم بوده وقابل دورگ گیری میباشد .

امروزه انواع بسیاری از سویا در سراسر دنیا به وجود آمده که مصارف مختلف دارند و متناسب شرایط محیطی مختلف بوده ودارای دوره رشد و نمو کاملاً متفاوت هستند .این انواع محتوی میزان متفاوت روغن و پروتئین است که در نواحی گرمسیر بیشتر کشت می گردد . پروتئین سویا دارای ارزش بیولوژیک زیاد بوده و دانه آن غنی از مواد غذائی قابل هضم ، کلسیم زیاد و آهن و ویتامینهای مختلف است . ( 4)

اهمیت سویا :

مردم بسیاری از کشورهای شرقی وجنوب شرقی آسیا شیر حیوانات را به آن میزان که مردم آفریقا و اروپا طبیعی میدانستند ، نمی نوشیدند بلکه به جای آن مایعات مختلف تهیه شده از سویا را مصرف می کردند . در واقع این دانه روغنی به گاو چین معروف شد ، بنابراین انواع این غذا متنوع بود در قرن شانزدهم در ژاپن آن قدر کشک سویا خورده میشد که اولین اروپائیانی که از این کشور دیدار کردند اشتباهاً آن را پنیر پنداشتند (2 )در مرحلهُ اول سویا برای تولید روغن کشت می گردد . از گیاه سویا می توان به عنوان مرتع ، علوفه خشک ، سیلو ، کود سبز ، و یا علوفه تازه استفاده کرد دانه های سویا ارزش غذائی زیادی دارند ودر صنایع غذائی زیادی از آن استفاده میشود : از بخش های مختلف دانه روغن آن در ساخت محصولات صنعتی استفاده می شود که کنجاله سویا نیز در تغذیه دام ها مورد استفاده است قرار می گیرد .( 3 )

کنجاله سویا به دلیل داشتن حدود 40 تا 50 % پروتئین در تغذیه انسان و حیوان اهمیت خاصی پیدا نموده است و آنرادر مواردی به عنوان کود سبز کشت می کنند .( 1)

بعضی از مهمترین موارد مصرف سویا به شرح زیر است . در صنایع : صابون ، سلولئید ، پلاستیک . رنگ ، شمع ، گلسیرین ، چسب ها ، روغن جلا ،لاستیک مصنوعی ، جوهر چاپ ، نرم کننده ها ، حشره کش ها ، مواد مرطوب کننده و…

غذای انسانی : آرد ، سس سویا ، شیرینی ، شکلات ، مارگارین ، کوکا ، روغن نباتی ، روغن سالاد ، شیر گیاهی ، غذا ی صبحانه . گوشت مصنوعی .

تغذیه دامها : خوراک سویا ، کنجاله روغن سویا ، دانه دست نخورده . علوفه خشک ، سیلو ، مرتع . (3 )

ارقام سویا ، سطح زیر کشت ومیزان عملکرد آن درکشور :

مناطق مهم کشت سویا در ایران درگیلان و ومازندران به صورت دیم و در مناطق دیگر به صورت آبی است . سویا مناطق گرم مرطوب مانند گیلان ومازندران را بر سایر مناطق کشور ترجیح می دهد .

سویا دارای انواع مختلفی است که مهمترین آنها در ایران عبارتند از چیپوا64 ( زود رس ) - شلبی ( متوسط رس ) وین ( متوسط رس ) – کلارک 63 ( متوسط رس ) – هاوک آلی ( زودرس ) ـ‌آکمی ( زودرس ) – لیندراین 63 ( زود رس ) – کنت ( متوسط رس ) – هاراسوی 63 و امسوی ( زودرس ) و سرانجام هیل و هود ( دید روس ) می باشند . سویا رامیتوان در ایران بر حسب انواع مختلف از اوایل بهار تا اواسط تیر ماه کشت نمود ( انواع دیر رس) .

سطح زیرکشت آبی سویا 40829 و دیم آن 31604 هکتا ردر سال 1372 بوده است . میزان محصول آبی سویا 88649 تن و دیم آن 2299 تن در سال 1372 بوده است ( 4 ) .

سطح زیر کشت ، میزان محصول و متوسط میزان محصول سویای کشور

سال شمسی

سطح زیر کشت به هکتار

میزان محصول بر تن کیلوگرم

متوسط میزان محصول با کیلوگرم

1346

1347

1348

1349

1350

1351

1352

1353

1354

1355

1356

1372

3837

5435

4281

69770

7500

7000

6600

21815

53181

65433

46000

40829

20 55

2286

3143

6417

7400

10000

9526

34918

70229

102498

83000

88646

535

420

734

919

988

1428

1443

1600

1321

1564

1802

2107



خرید فایل



لینک منبع :مقاله آشنایی با گیاه سویا

مقاله آشنایی با گیاه سویا sigmadlkad.ir/os6EvM/‎Cachedمقاله آشنایی با گیاه سویا. منشاُ سویا ظاهراً از چین است و در اوایل دههُ قرن هفدهم ، به اروپا آورده شد و در اوایل دهه قرن نوزدهم به آمریکای شمالی برده شده است کشورهای مهم تولید ... دانلود تحقیق در مورد گیاه سویا soya-t.lel.ir/‎Cached12 آگوست 2016 ... ۴ days ago – دانلود مقاله در مورد اینورترها و کنورتورهای صنعتی word · دانلود مقاله … دانلود کاراموزی جهاد کشاورزی – اشنایی با گیاه سویا word. مقاله آشنایی با گیاه سویا - قیمت 4,000 تومان - Selz.ir selzir.com/قیمت-خرید/16466710-مقاله-آشنایی-با-گیاه-سویا‎Cachedمقاله آشنایی با گیاه سویا محدوده قیمت از 4000 تومان از فروشگاه کیش فایل. فروش فایل مقاله آشنایی با گیاه سویا - تی مقاله tmaghalec.ir/?p=11846‎Cached31 ا کتبر 2016 ... محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله آشنایی با گیاه سویا وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله آشنایی با گیاه سویا)شما را در رسیدن به اهدافتان ... دانلود مقاله آشنایی با گیاه سویا - خرید آنلاین و دریافت 2af2vo.barfindl.ir/‎Cachedدانلود مقاله آشنایی با گیاه سویا - خرید آنلاین و دریافت. دانلود مقاله آشنایی با گیاه سویا -کامل و جامع – دانلودکده www.odanlod.site/دانلود-مقاله-آشنایی-با-گیاه-سویا-کامل-و/‎Cached16 سپتامبر 2016 ... ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم با سلام،محصول دانلودی +{{مقاله آشنایی با گیاه سویا}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد.با کلیک ... کویر دانلود » برترین پکیج مقاله آشنایی با گیاه سویا – دانلود فایل kavirdlc.ir/برترین-پکیج-مقاله-آشنایی-با-گیاه-سویا/‎Cached27 ا کتبر 2016 ... با سلام،محصول دانلودی +{{مقاله آشنایی با گیاه سویا}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ادامه مطلب به صفحه توضیحات کامل مقاله ... فروش دانلودی مقاله آشنایی با گیاه سویا - ساخت وبلاگ faraztabiat.aslblog.ir/post/574‎Cached19 نوامبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(مقاله آشنایی با گیاه سویا)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله آشنایی با گیاه ... گزارش کارآموزی آشنایی با گیاه سویا – دانلود مقاله پروژه فایل رایگان downloadproje.ir/pnu/2016/.../گزارش-کارآموزی-آشنایی-با-گیاه-سویا/‎Cached14 ا کتبر 2016 ... دانلود گزارش کارآموزی آشنایی با گیاه سویا زراعت و اصلاح نباتات فرمت فایل: ورد قابل ویرایش تعداد صفحات: 63 فهرست مطالب: فصل اول آشنایی با ... فروش دانلودی مقاله آشنایی با گیاه سویا - کمیاب دانلود kmyabdlcnt.ir/post.php?id=13149‎Cached1 نوامبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(مقاله آشنایی با گیاه سویا)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله آشنایی با گیاه ...